یوگا و آداب آن

یوگا و دریا

یوگا و آداب آن

مدت‌ها بود یکی از دوستانم ورزش یوگا را به من  پیشنهاد می‌داد . من همیشه با خودم می‌گفتم او فقط  نیاز به یک هم باشگاهی دارد؛ یک هم‌ورزشی !تا برایش  مثل یک نیرو ی محرکه عمل کند و او را به باشگاه بکشد.

کم کم سوالی که برایم پیش آمده بود این بود که یوگا چیست؟چه چیزی اورا انقدر جذب یوگا کرده و باعث شده او به صورت مرتب کلاس هایش را برود و تمرین کند؟

واقعا باید می دانستم یوگا چیست؟چه مزیت هایی دارد؟

در ادامه خواهید خواند: یوگا چه نوع ورزشی است؟ و در مورد شرایط جسمانی ،محیط و چیدمان ،رژیم غذایی ،لباس و موزیک  مناسب یوگا با شما صحبت خواهیم کرد.

یوگا، ورزشی کهن با مزایای بسیار است. خصوصیتی که آن را از دیگر ورزش‌ها متمایز کرده‌است، این است که علاوه بر ورزش جسم، ورزش روح نیز می‌باشد. ترکیبی از حرکات کششی و تنفس صحیح که ما را به آرامش و تمرکز وا می‌دارد.

یوگا آقایان

شرایط جسمانی یوگا

بعضی از افراد معتقدند که برای آغاز ورزش یوگا، بدن، نیازمند انعطاف‌پذیری زیادی است؛ در حالی که این‌طور نیست. انعطاف‌پذیری، قدرت و تعادل، فاکتورهایی هستند که مرحله به مرحله تقویت می شوند.

اگر یوگا را اصولی آغاز کنید و از سطح مبتدی شروع کنید، با گذشت ۵ الی ۶ ماه ، به انعطاف قابل توجهی خواهید رسید. اگر دچار مشکلات جسمانی هستید، پیش از تمرین با مربی خود در میان بگذارید. بسیاری از افرادی که دچار استخوان‌درد، گرفتگی عضلات و خمودگی ستون فقرات بوده‌اند، با انجام تمرینات یوگا تا حد زیادی بهبود یافته‌اند؛ زیرا ورزش یوگا، بدن شما را در حالت استاندارد و تعادل نگه می‌دارد. به خصوص در افرادی که به طور مداوم و مستمر تمرینات را انجام می‌دهند

محیط مناسب و چیدمان لوازم یوگا

به حسی که رنگها و وسایل اطرافمان منتقل می‌کنند توجه کنیم

معماری سالن، نورپردازی، نحوه قرار‌گیری مت‌ها، تشک‌ها و… باید از اصول خاصی پیروی کنند. جنس کف‌پوش، رنگ دیوارها و وجود آیینه‌ها، همگی باید استاندارد باشند. در یک مطالعه در کشور انگلیس، مشخص شد که رنگ‌های سرد ( مخصوصا خاکستری ) باعث خواب‌آلودگی و کسلی یوگیست ها در باشگاه می‌شود؛ و برعکس آن، استفاده از رنگ‌های روشن برای دیوار‌ها و کف‌پوش‌ها سبب سر حالی و نشاط یوگیست‌ها می‌شود.

محیط‌های مربع و یا مستطیل شکل، مناسب سالن یوگا هستند اما بهترین آنها، محیط‌های بدون گوشه یا دایره‌ای شکل است. در علم فنگ شویی گفته شده که در محیط‌های گرد، انرژی آزادانه در گردش است و همین موضوع توجه بسیاری از معماران و طراحان را به خود جلب کرده‌است. در فنگ‌شویی اغلب آیینه‌ها به شکل دایره یا هشت ضلعی هستند. استفاده از آیینه‌های بزرگ دیواری در سالن یوگا چندان مناسب نمی‌باشد. وجود یک الی دو عدد آیینه دایره‌ای شکل یا هشت ضلعی، برای زیباسازی فضا کافی است. توجه داشته‌باشید که تعداد آیینه‌ها در سالن یوگا تقریبا محدود است و دیوار‌ها با تابلوهای نقاشی دریا، آهوی دونده و تابلوهایی با تصاویر چهار عنصر طبیعت (آب، باد، خاک و آتش) مزین می‌شود.

در چیدمان، سادگی حرف اول را می‌زند. وجود تعداد زیاد آیینه و تابلوهای نقاشی، ممکن است یوگیست‌ها را عصبی و کم حوصله کند. استفاده از کف‌پوش‌های چوبی به رنگ قهوه‌ای روشن، نسکافه‌ای ، استخوانی و طوسی روشن، بسیار مناسب و انرژی‌بخش است. استفاده از نورهای زرد و نارنجی در هالوژن‌ها و آباژور، بسیار آرامش‌بخش و انرژی‌دهنده است. نورهای سبز و آبی به ندرت توصیه شده‌است؛ زیرا در مدت زمان طولانی چشم را خسته می‌کند.

سالن ورزشی یوگا

لباس مخصوص

چرا لباس یوگیست ها  همیشه سفید است؟
آیا پوشیدن لباس سفید الزامی است؟
نوع لباس در ورزش یوگا بسیار حائز اهمیت است. در یوگاهای باشگاهی و گروهی، تمامی اعضا لباس‌های سفید می‌پوشند. مهم‌ترین دلیل آن، حفظ تمرکز اعضا حین انجام حرکات است. اما در یوگای انفرادی مانند هنگامی که تنها در خانه تمرین می‌کنید، لازم نیست لباس سفید یکدست بپوشید؛ اما در مورد جنس لباس به دلیل اینکه بیشتر حرکات، کششی و با دامنه ی زیاد هستند، لگ و تاب‌های دارای الاستیسیته ی بالا پیشنهاد می‌شود؛ همچنین پارچه‌های حاوی الیاف لاکرا، بسیار مناسب هستند. البته بسته به میزان تمرین و سطح شما، لباس‌ها متفاوت است؛ برای افراد مبتدی، استفاده از تی‌شرت و شلوارهای نخی مناسب است. همچنین، تاپی بپوشید که دقیقا اندازه ی شماست و هر وقت که بر عکس می‌شوید روی سرتان نیفتد و اذیتتان نکند. نیازی به کفش خاصی ندارید؛ زیرا یوگا پا برهنه انجام می‌شود. استفاده از جوراب‌های نخی ، به خصوص برای افرادی که کف پایشان عرق می‌کند، بسیار توصیه می‌شود.جهت جلوگیری از سر خوردن می‌توانید از جوراب‌های مخصوص یوگا که دارای کفی ضد لغزش هستند نیز، استفاده کنید.

یوگا در طبیعت

رژیم غذایی مناسب

(رسیدیم به خوشمزه ترین قسمت ورزش یوگا) (وقتی رفتیم سمت یوگا چی باید بخوریم ؟چی نباید بخوریم؟)(باید ها و نباید های غذایی یوگا)(چطور با کمک یوگا مواد مغذی را جذب بدن کنیم؟)(خوشمزه های یوگا)

بسیاری از مربیان یوگا گیاه‌خواری را پیشنهاد می‌کنند. اما مهم‌ترین اصل در یوگا، رعایت اعتدال در رژیم غذایی می‌باشد. هنگامی که موارد زیر در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود، رژیم غذایی متعادل می‌گردد. این موارد عبارتند از : سالاد، سبزیجات تازه، میوه‌های تازه و میوه‌های مغزدار خام ( پسته، فندق و…. )

چه گیاه‌خوار هستید و چه نیستید، چهار مورد فوق را در غذاهای اصلی روزانه خود بگنجانید.

قبل از اینکه کاملا سیر شوید ازسر میز غذا بلند شوید؛ پس از غذا همواره مقداری فضا در معده ی  خود باقی بگذارید. بیش از حد یا حتی تا حد گنجایش خود غذا نخورید. وقتی کمتر از حد گنجایش غذا خورده‌شود، هضم آن آسان‌تر شده و بدن می‌تواند بیشترین استفاده را از مواد غذایی خورده شده، ببرد؛ اما هنگامی که غذا به مقدار زیاد خورده ‌شود، معده کاملاً پر می‌گردد، غذا به خوبی هضم نگشته و بدن بدون استفاده کامل از مواد غذایی، وادار به دفع آن می‌گردد. علاوه بر آن، با زیاده‌روی در خوردن، به سیستم گوارشی فشار وارد می‌شود و بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد.

تغذیه در یوگا

 

موزیک مناسب یوگا

همانطور که می‌دانید، تمامی آهنگ‌های ورزش یوگا بی‌کلام هستند. تلفیقی از صدای آبشار همراه نواختن هر نوع سازی، قدرت تصویر‌سازی ذهنی افراد را بالا می‌برد و باعث منظم انجام شدن دم و بازدم می‌شود. بدون شک موسیقی بی‌کلام از اهمیت ویژه‌ای در مراقبه و مدیتیشن برخوردار است. پلی‌لیست آهنگ‌های یوگا را موسیقی بی‌کلام تشکیل می‌دهد. موسیقی قدرت زیادی در هدایت ذهن افراد دارد؛ لذا آهنگ‌های یوگا را هوشمندانه انتخاب کنید. بی کلام‌های بتهون، یانی، باخ و ونگلیس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما آهنگ‌های اختصاصی بسیار زیادی برای یوگا ساخته شده‌است که با یک جستجوی ساده می‌توانید آن‌ها را در گوگل پیدا کنید.

آداب یوگا و احترام

یکی از اصول مهم در یوگا، احترام است. احترام به معنای احترام‌ گذاشتن به ارزش حیات موجودات است؛ نه احترام به خصوصیات اخلاقی و یا شخصیت کاذب یک انسان! اولین نکته‌ای که باید به آن توجه‌کنیم، این است که هر چیز که در این دنیا وجد دارد، مسلماً ارزش خلق‌شدن داشته‌است که خلق شده‌است؛ در غیر این صورت در این دنیا خلق نمی‌شد.

در ورزش‌های گروهی این موضوع بسیار حائز اهمیت است که افراد مسن، جلو و درردیف‌های ابتدایی قرار بگیرند. رعایت احترام،  فضا را دوستانه‌تر و صمیمی‌تر می‌کند و باعث می‌شود تا مسن‌تر‌ها شوق زیادی برای شرکت در باشگاه داشته‌باشند. یک حمام کوتاه مدت قبل از ورزش یوگا می‌تواند شما را حسابی سرحال بیاورد و در زمان انجام حرکات حس بهتری خواهید داشت. علاوه بر آن، احترام به حقوق اعضای گروه نیز محسوب می‌شود.

 

خلاصه توی کادر:

میانگین هزینه ورزش یوگا در یک ماه

به طور میانگین، هزینه ماهانه ورزش یوگا بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ هزار‌تومان می‌باشد.

نویسنده و گرداونده: نیکی شاپوری(تیم محتوای همورزشی)

پیشنهاد ما برای اینکه بیشتر درباره یوگا بدانید: “نکاتی در مورد یوگا” 

 

توسط تیم محتوای هم ورزشی -

About the author

تیم محتوای هم ورزشی

1 Comment

Leave a Comment

حقوق سایت هم ورزشی محفوظ می‌باشد.
از ورزش لذت ببرید

دانلود اپلیکیشن