آیا ورزش پیلاتس همان یوگا است؟

ورزشکار خانم

آیا ورزش پیلاتس همان یوگا است؟

اکثر ما این جمله را شنیده ایم که میگویند “پیلاتس تقریبا شبیه یوگا است”. گرچه هر دو ورزش جسم و روح هستند، اما پیلاتس بر روی تشک و دستگاه انجام میشود.
پیلاتس با تاکید بر تنفس صحیح و توازن صحیح ستون فقرات و لگن و تمرکز بر روی حرکات کششی واقعا بدن شما را نرم و تقویت می‌کند. با پیلاتس شما یاد می‌گیرید که چطور کنترل حرکات بدنتان را به دست بیاورید.
در پیلاتس کیفیت حرکت‌ها با تعداد دفعاتی که آن‌ها را انجام می‌دهید مرتبط است. تنفس صحیح ضروری است و به شما کمک می‌کند تا حرکت‌ها را با حداکثر قدرت و بازدهی اجرا کنید. فایده‌ی تنفس صحیح این است که اگر نه شرط کافی که شرط لازم برای کم‌کردن از استرس‌هاست.

پیلاتس با دستگاه

با افزايش سن، توانايي ايجاد تعادل در مركز بدن كاهش يافته و به تدريج تحرك و قدرت بدني در پاها از دست مي رود.
ستون فقرات شروع به سفت شدن كرده و تا به خود بياييم مي بينيم كه شانه هايي منجمد برايمان باقي مانده است والي آخر … كم كم كندتر، و بدني منقبض شده خواهيم داشت كه در هر حركتي، هراس از افتادن داشته و نهايتاً دست به عصا مي شويم. اما لزوماً اين اتفاقات نبايد در بدن ما رخ دهد.
ما با انجام تمرینات پیلاتس كل بدن را به چالش میکشیم تا از طريق هماهنگي، ارتباط بين تمام اعضاي بدن برقرار شود.
اجازه مي دهيم پاها، لگن، دنده ها، ستون فقرات و شانه ها در سه بُعد يا محور حركت كنند و به صورت مركزي انقباض از تنه شروع شده، و در هر چرخش، كشش و خم شدن اين انقباض از لگن تا دنده ها ادامه يافته و به صورت آزاد ، باز شدن و كشش در بدن صورت بگيرد.
با انجام تمرینات هدفمند وخاص پیلاتس مي آموزيم كه چگونه در حين حركت تعادل را از تنه برتكيه گاه بدن برقرار كرده و در هر حركتي، وضعيت و ساختار بدن را حفظ و تنظيم كنيم.

حرکت پیلاتس آقایان
با هر فشار و كشش بيروني عمل و عكس العمل نشان داده و به جاي سفتي و انقباض، انعطاف و رواني را در حركات داشته باشيم.
به مرور زمان با انجام اين تمرين ها،جهت و سرعت هر حركت را با توجه به نيروي جاذبه شناخته و در صورت لزوم به صورت اتوماتيك با توجه به نوع حركت تمريني،،بدن خود را تنظيم كرده و در وضعيت مناسب قرار مي دهيم، اثرات تمرينات پیلاتس را مي توان در كارهاي روزانه مثل به راحتي نشستن و ايستادن، ديد.
باید تحرک کافی داشته باشیدو روح خود را زنده کنید واثرات ان را در جسم خودتان ببینید، گاهي متوجه نيستيم توانايي كه اكنون داريم مي تواند در گذر زمان از دست برود. اگر فراموش كنيم كه به درستي و به طور مرتب بايد بدن را با تمرینات درست وصحیح پیلاتس حركت دهيم.

اثرات پیلاتس روی توان ریوی وتنفس صحیح در پیلاتس

اثرات پیلاتس
نفس کشیدن اولین وآخرین حرکتی است که در زندگی از ما سر میزند
زندگی ما درست به همین حرکت بستگی دارد
برای ما زندگی بدون نفس کشیدن مقدور نیست
به همین دلیل ،، وضعیت مصیبت بار و اسف انگیزی است دیدن میلیون ها مردمی که هرگز یاد نگرفته اند چطور به هنر درست تنفس کردن مهارت پیدا کنند
پس بیایید پیش از هر چیز شیوه ی درست نفس کشیدن را بیاموزیم
اولین چیزی که ما در کلاس پیلاتس میشنویم ایستادن ونشستن صحیح است
پشت صاف همراه با انحنا های طبیعی وشانه ها دریک خط
هستند افرادی که با ایستادن نادرست وپشت گرد وخمیده در طی سالها فشار به ریه ها وارد می کنند وحجم ریه را فشرده می کنند
در پیلاتس وقتی ایستادن صحیح ونشستن صحیح را یاد گرفتیم ,,قفسه سینه کشیده وباز میشود واین وضعیت به مرور باعث میشود که حجم ریه ها بهبود پیدا کند وظرفیت اکسیژن دریافتی بالا برود.

تنفس
برای اینکه درست تنفس کنید باید حرکات دم وبازدم را به طور کامل انجام دهیم، دم از بینی وبازدم از دهان. جریان هوا از مجرای بینی به دلیل موهایی که داخل آن قرار دارد وقتی میگذرد اولین پالایش صورت میگیرد ودی اکسید کربن از حفره دهان خارج می شود.
حجم بزرگی از هوا را وارد ریه ها کنید وهمان حجم هوا را از طریق دهان با فشار به سمت بیرون فوت کنید.
ریه ها را باید آنچنان بفشارید که کوچکترین ذره ی هوا در آن باقی نماند وزمانی که درست به ایستید ریه ها خود به خود به طور کامل از هوای تازه پر خواهند شد.
جریان کامل دم وبازدم به کلیه عضلات تحرک بیشتری خواهد بخشید وتمام بدن از نعمت اکسیژن تازه بهره مند می شود، پس ریه ها را بفشرید تا کوچکترین ذرات هوای داخل آن تخلیه شود تا آنجا که مثل محیط خلا اثری از هوا در آن باقی نماند.
ژوزف پیلاتس می گوید:
هر اتم هوا را به گونه ای از ریه خارج کنید ..مانند اینکه با یک جارو برقی هوا از ریه بیرون کشیده می شود.
بسیار عادی وطبیعی است که اولین بار که تنفس می کنید احساس گیجی کنید. چون این اولین بار است که این همه اکسیژن وارد جریان خون شما شده است وبعد از چند روز این حالت از بین می رود.
باید تنفس صحیح برای شما به صورت حرکتی در آید که در آن از روی عادت به طور خود بخود انجام گیرد، انجام این کار باعث خواهد شد که جریان خون سهم کامل خود را از اکسیژن هوا دریافت کند ودر نتیجه حالت خستگی بی جهت از تن شما بیرون برود.
تنفس در پیلاتس جانبی است ودند ه ها در پهلو باز وبسته می شوند، تنفس ارتباط مستقیمی با مرکزیت بدن دارد.
کنترل صحیح ضربان قلب در واقع نتیجه ی شیوه ی صحیح نفس کشیدن است، در عین حالی که از فشار وارد بر قلب می کاهد خون تصفیه می شود وحجم ریه ها را افزایش می دهد.

پیلاتس بانوان

با تنفس صحیح شما حرکات پیلاتس را کنترل می کنید وبه هماهنگی بالایی می رسید.
جریان خون باعث تغذیه کلیه نسوج وبافت های بدن می شود ، وقتی اکسیژن کامل به خون میرسد،، خون بیشتر وبا کیفیت بهتر را با خود حمل می کند، این را هم به یاد داشته باشید که بدن شما علاوه بر بینی ،دهان و ریه ها،، از راه منافذ پوست هم تنفس میکند.

پوست تمیزی که منافذ آن باز وآزاد باشد میتواند بدون وقفه سموم بدن را از راه تعریق دفع کند.
با پیلاتس به احساس آسودگی وآرامش می رسید وحس می کنید که جان تازه ای در شما دمیده شده است.

انجام تمرینات پیلاتس تمرکز زیادی می طلبد و فرد باید در کل زمان تمرین تمرکز فوق العاده ای روی حرکات خود و بدن خود داشته باشد و این کار آسانی نیست و باید گفت در پیلاتس روش انجام تمرینات مهمتر از خود تمرین است.
در سال ۲۰۰۶ در مرکز پارکینسون واقع در پورتلند ایالت اوران بر روی اصل تمرکز در ورزش پیلاتس تحقیقات زیادی انجام گرفت و دانشمندان به این نتیجه رسیدند عامل تمرکز همچنین اثرات مطلوبی در بهبود بیماری پارکینسون دارد.

نویسنده و گرداورنده: رزیتا عباسی

برگرفته از کتاب آموزش حرکات پیلاتس ترجمه بهاره عطری و مرتضی شفیعی

توسط تیم محتوای هم ورزشی -

About the author

تیم محتوای هم ورزشی

Leave a Comment

حقوق سایت هم ورزشی محفوظ می‌باشد.
از ورزش لذت ببرید

دانلود اپلیکیشن