دوش آب سرد و خواص فوق العاده آن

حمام آب سرد

دوش آب سرد و خواص فوق العاده آن

جایگزین کردن دوش آب سرد به‌ جای دوش آب گر‌م، می‌تواند مزایا و فواید شگفت‌انگیزی برای بدن شما داشته باشد. در این مقاله به بیان ۷ مورد از مزایای استفاده از دوش آب سرد میپردازیم. اما قبل از آن، دانستن چند نکته حائز اهمیت است:

دوش حمام

  • هنگام استفاده از دوش آب سرد حتما از پایین به بالا شروع کنید؛ زیرا آب سرد ناگهانی میتواند به ریه ها و قلب آسیب برساند. اما هنگامی که از پاها شروع کنید بدن دچار شوک نمیشود و هنگامی که آب به گردن و سر میرسد، تقریبا فاکتور هم‌‌‌‌دمایی بین دمای بدن و آب برقرار شده است.
  • اگر همیشه دوش آب داغ میگیرید، بهتر است دمای آب را بطور تدریجی کاهش دهید.
  • دوش آب سرد در‌‌‌ هنگام بیماری های عفونی مناسب نمی‌باشد و برای بیماران قلبی توصیه نمی‌شود. میتوان آب ولرم را با آب گرم جایگزین کرد.

مزایای استفاده از دوش آب سرد

  • افزایش هوشیاری

تنفس عمیق در پاسخ به شوک وارد شده به بدن در تماس با آب سرد برای کمک به گرم‌نگه‌داشتن بدن باعث می‌شود که دریافت اکسیژن کلی بدن، افزایش پیدا کند. به این ترتیب، ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد و خون زیادی در سراسر بدن جریان می‌یابد. این کار، انرژی لازم برای فعالیت روزانه را تأمین می‌کند.

حمام اب سرد

  • بهبود وضعیت پوست و مو

آب سرد با بستن منافذ پوست صورت و پوست سر، راه را بر آلودگی‌ها می‌بندد و با مسطح کردن فولیکول‌های مو، به درخشان‌تر شدن و قوی‌تر شدن آن کمک می‌کند.

پوست و موی خوب

  • بهبود سیستم ایمنی و گردش خون

زمانی که آب سرد با پوست بدن تماس پیدا می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد که موجب می‌شود تا سرخرگ‌ها بتوانند به شیوه‌ی مؤثرتری خون را پمپاژ کنند؛ در نتیجه آن سلامت قلب افزایش پیدا می‌کند. همچنین دوش آب سرد می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود، سرخرگ‌های بسته را باز کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

  • تحریک کاهش وزن

یک تحقیق انجام گرفته در سال ۲۰۰۹ نشان داده است که قرارگرفتن در معرض سرما در ۲۴ شرکت‌کننده‌ی این تحقیق، چربی‌های مفید را ۱۵ برابر فعال‌تر می‌کند؛ به این معنا که اگر فردی دوش آب سرد را به‌ طور منظم در برنامه‌ی روزانه داشته باشد، در طول سال می‌تواند ۴ کیلوگرم وزن خود را کاهش دهد.

  • کاهش درد عضلانی و سرعت‌ بخشیدن به بازیابی عضلات

قهرمانان ورزشی بعد از تمرین برای کاهش دردهای عضلانی، حمام یخ می‌گیرند؛ اما یک دوش کوتاه با آب سرد بعد از یک ورزش هوازی در باشگاه، می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ به‌ خصوص برای بهبود درد‌های عضلانی که بعد از تمرین به سراغ ورزشکار می‌روند.

حال خوب

  • بهبود استرس

پریدن در آب سرد یا بلافاصله زیر دوش آب سرد رفتن، بدون اینکه کم‌کم بدن‌تان را با دمای آب وفق دهید، می‌تواند تحمل شما را در برابر شوک، استرس و حتی بیماری‌ها افزایش دهد.

  • بهبود افسردگی

نتایج تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد به دلیل وجود تأثیر قوی بر دریافت‌کننده‌های سرما در پوست، علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد.

این دریافت‌کننده‌های سرما، مقدار قابل توجهی محرک‌های الکتریکی از انتهای رشته‌های عصبی محیطی به مغز می‌فرستند. به‌این ترتیب، این فرایند باعث ایجاد تأثیرات ضدافسردگی و موجب بهبود اوضاع روحی می‌شود.

 

نویسنده: فرشید گودرزی

توسط تیم محتوای هم ورزشی -

About the author

تیم محتوای هم ورزشی

Leave a Comment

حقوق سایت هم ورزشی محفوظ می‌باشد.
از ورزش لذت ببرید

دانلود اپلیکیشن