اهمیت تغذیه در میان‌سالی

تغدیه در میانسالی

اهمیت تغذیه در میان‌سالی

تغذیه در هر سن و سالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما در میان‌سالی، مهم‌ترین دوران زندگی افراد است. مطالعات جامعه شناسان نشان می‌دهد که اکثر افراد در تمام دنیا بعد از ۴۰ سالگی به موفقیت‌های مالی و سکوی آرامش می‌رسند. اما متاسفانه آمار نشان می‌دهد که مردم در دهه چهارم و پنجم زندگی دچار بیماری‌هایی از قبیل دیابت، سرطان و مشکلات قلبی عروقی می‌شوند. از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که انسا‌ن‌ها در مسیر رسیدن به جایگاه ویژه اجتماعی، حقوق و درآمد خوب، سلامت خود را به خطر می‌اندازند. پس بهتر است تا دیر نشده فکری به حال حفظ سلامت خود کنیم.

50 سالگی

اهمیت رژیم غذایی در میان‌سالی

تحقیقات زیادی بر روی عملکرد بدن در دوران میان‌سالی شده است. معمولا این تغییرات از سن ۳۵ سالگی شروع می‌شود. در خانم‌ها این تغییرات با کاهش تولید کلاژن، کاهش ترشح هورمون استروژن و کاهش تراکم استخوان همراه است. مصرف کلسیم از این سن به بعد بسیار حیاتی است. در مردان این تغییرات از سن ۳۵ سالگی بسیار آهسته شروع می‌شود. خستگی، بی‌حوصلگی و درد‌های استخوانی از علائم تدریجی آن است. بنابراین رعایت و مصرف گروه‌های غذایی زیر حائز اهمیت است.

مواد غذایی مفید و ضروری در دوره میان‌سالی

  • غذاهای دریایی

غذاهای دریایی

 

غذاهای دریایی به دلیل دارا بودن امگا ۳ و انواع ویتامین‌های گروه B باعث بهبود عملکرد مغز، تولید انرژی و افزایش نشاط می‌شوند. تحقیقات بر روی عادات غذایی مردم کشورهای چین و کره‌جنوبی نشان می‌دهد که مصرف غذاهای دریایی و موجودات آبزی بسیار پرطرفدار است. البته طرز تهیه هم بسیار مهم است. کره‌ای‌ها ماهی و میگو را اغلب به‌صورت کبابی و یا آب‌پز مصرف می‌کنند که باعث می‌شود روغن کمتری مصرف شود و کمتر دچار بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق شوند.

  • آنتی‌اکسیدان‌ها

با توجه به اینکه بعد از ۳۵ سالگی سیکل پیری آغاز می‌شود، مصرف مواد غذایی دارای آنتی‌اکسیدان اهیت زیادی پیدا می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها باعث جلوگیری از بروز سرطان و بیماری‌های خود ایمنی می‌شوند. در یک مطالعه مشخص شد افرادی که در شهرهای صنعتی و بزرگ زندگی می‌کنند زودتر دچار کهولت سن و بیماری می‌شوند؛ زیرا آلودگی هوا و محیط زیست باعث کاهش دریافت اکسیژن و مشکلات ریوی می‌شود. اما آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند تا حد قابل توجهی مقاومت بدن را افزایش دهند. میوه‌های قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. میوه‌هایی مثل آلبالو، گیلاس، زغال اخته، انگور، توت فرنگی و بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. مصرف روزانه این میوه‌ها بدن شما را از هر نظر ایمن می‌کند.

سبزیجات

  • سبزیجات

فیبر موجود در سبزیجات برای سیستم گوارش بسیار ضروری است. فیبر سبب پاکسازی معده و روده می‌شود و هضم غذا را آسان‌تر می‌کند. هم‌چنین تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد افرادی که سبزیجات و گاها گیاه‌خواری جزء برنامه غذایی هفتگی شان است، کمتر دچار بیماری هایی نظیر دیابت، نقرس و سرطان می‌شوند و پوست شاداب‌تر و شفاف‌تری دارند.

مواد غذایی مضر در دوران میان‌سالی

  • غذاهای سرخ‌کردنی و چربی‌های اشباع شده

پیتزاها و فست‌فودهای خوش‌رنگ و لعاب اگر بیش از حد مصرف شوند، ممکن است باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر بالا رفتن فشارخون، گرفتگی عروق، نقرس، دیابت و سرطان شوند. این نوع غذاها اگر در ماه بیش از ۳ الی ۴ بار مصرف شوند، ممکن است موجب بیماری شوند. مصرف چربی برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز بدن و کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی، لازم و ضروری است. روغن‌های خوب شامل روغن زیتون، روغن آفتاب‌گردان، روغن ذرت ،روغن کنجد و… می‌شود.روغن‌هایی چون روغن محلی، روغن نباتی جامد و روغن نارگیل از دسته روغن‌های بد محسوب می‌شوند.

برای کاهش مصرف چربی‌های مضر از غذاهای سرخ شده، ته دیگ و سس پرهیز شود و هم‌چنین از مصرف غذاهای حاوی کلسترول بالا مثل زرده تخم مرغ را باید مورد توجه قرار داد. سوسیس و کالباس جز غذاهای چرب محسوب می‌شوند و بهتر است آن‌ها را با سبزیجات خام مصرف کنید.

پیتزا

  • گوشت قرمز

گوشت قرمز غذای پرچربی است و به جای آن می‌توان از گوشت سفید مثل ماهی و مرغ را جایگزین آن کرد؛ توجه داشته باشید که افرادی که کم خونی دارند نباید گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف کنند. با این حال می‌توان چربی‌های قابل رویت در گوشت سفید، پوست مرغ را جدا کرد.

  • کربوهیدرات‌ها

مصرف انواع کربوهیدرات‌ها برای بدن بسیار ضروری است. اما کربوهیدرات‌ها باید هوشمندانه انتخاب شوند. تفاوت زیادی وجود دارد که برای یک عصرانه نان‌خام‌ ای با چای میل کنید یا ۲ عدد خرما. کربوهیدرات‌های سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از مصرف قند و شکرهای مصنوعی پرهیز کنید تا دچار دیابت و قندخون نشوید.

نویسنده : هستی مرامی

توسط تیم محتوای هم ورزشی -

About the author

تیم محتوای هم ورزشی

Leave a Comment

حقوق سایت هم ورزشی محفوظ می‌باشد.
از ورزش لذت ببرید

دانلود اپلیکیشن