ورزش و کرونا

ورزش و کرونا

در ۱۰۰ سال گذشته هیچ بحران بهداشتی به اندازه کووید۱۹ بر زندگی و سلامت افراد، اقتصاد و ورزش تاثیر نگذاشته است. متاسفانه این بیماری بر ورزش بسیار تاثیرگذار بوده است و بسته شدن سالن‌های ورزشی و لغو مسابقات ورزشی را در پی داشته، همچنین ویروس کرونا سبب لغو بسیاری از مسابقات ورزشی در جهان شده است. در هفته‌های اولیه خبر انتشار ویروس کرونا در کشور آلمان، مسابقات فوتبال برگزار شد و بعد از آن گزارش مشاهده افراد مشکوک و مبتلا را در شبکه‌های اجتماعی پخش کردند و پزشکان اعلام کردند که برخی از مبتلایان علت بیمار شدن‌شان را حضور در بین تماشاچیان بیان کرده‌اند. به‌همین دلیل کشور آلمان مسابقات و تمام گردهمایی‌های ورزشی را نیز لغو کرد. اما مشخص نیست این ویروس دقیقا چه زمانی از جهان رخت بر می‌بندد. در این دوران تغییر سبک زندگی و دوری از اضطراب و استرس بسیار مهم است. ورزش کردن یکی از عوامل مهم در حفظ سلامتی و کاهش استرس می‌باشد.

کرونا ویروس

کرونا و اثرات آن در زندگی افراد

این بیماری باعث شده است شکل فعالیت ورزشی ورزشکاران نیز تغییر پیدا کند. برخی محیط‌‌های خلوت و فضای سبز را برای ورزش خود انتخاب کرده‌اند. برخی با مربی خود کلاس‌های ورزشی آنلاین را ادامه داده‌اند. برخی نیز بصورت انفرادی به ورزش در خانه با وسایل موجود پرداخته‌اند. با انجام ورزش متوسط هر هفته به مدت حداقل ۱ ساعت، حداقل ۱۲ درصد از افسردگی قابل پیشگیری است. محدودیت‌های فعلی رفت و آمد  و روابط اجتماعی، افراد را به شدت محدود می‌کند. که با ادامه‌ی این بیماری و  قرنطینه خطر بدتر شدن در سلامت روان افزایش می‌یابد. حال می‌توانیم با در نظر گرفتن اهداف کوتاه‌مدت یا بلندمدت می‌توان یک انگیزه ایجاد کرد و آموزش ورزش را در برنامه روزانه قرار داد .با این کار از افسردگی می‌توان جلوگیری کرد.

فاصله اجتماعی

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چه ورزش‌هایی را می‌توان در این زمان انجام داد؟

ورزش‌هایی چون پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و… چون در فضای باز هستند برای همه گروه‌های سنی مناسب نیستند. درآپارتمان، ژیمناستیک، کشش و تمرین با وزنه‌های سبک می‌توان انجام داد. پلت‌فرم‌های تمرینات ورزشی که انجام صحیح حرکات را به شما آموزش می‌دهند نیز گزینه خوبی برای انجام تمرینات ورزشی در منزل هستند.

ورزش‌های مورد علاقه‌تان را در منزل شبیه‌سازی کنید!

آنچه برای ایجاد انگیزه و استقامت مهم است، انتخاب ورزشی است که قبلا با آن آشنا بوده‌اید.

مثلا اگر ورزش پیلاتس را انجام می‌دادید، می‌توانید این تمرین را در خانه تا حد زیادی شبیه‌سازی کنید. خریدن چند کش مخصوص پیلاتس شما را انجام اکثر حرکات پیلاتس یاری می‌کند. یا تمرینات زومبا و ورزش‌های هوازی را نیز می‌توانید در منزل انجام دهید. اگر به خاطر سروصدای موزیک و حرکات هوازی نگران آرامش همسایه‌ها هستید، بهتر ساعات مناسبی را برای انجام تمرینات انتخاب کنید و حتما قبل از تمرین یک تشک ورزشی یا فوم‌های ورزشی زیر پای‌تان بیندازید تا صدا به طبقات پایین نرسد.

تمرینات فول‌بادی اهداف تمرینی شما را محقق می‌سازند!

تمرینات فول بادی

در ابتدا چند کش با طول‌های متفاوت برای خود تهیه کنید. شما با این کش‌ها می‌توانید بیشتر حرکاتی که با دستگاه انجام می‌دادید را شبیه‌سازی کنید. برای مثال انجام حرکت اسکوات بدون وزنه و با استفاده از کش هدف تمرینی و تقویت عضلات چهارسر ران را برایتان ممکن می‌سازد. کلیپ‌ها و ویدئوهای آموزشی زیادی در رسانه‌های مجازی و صفحات اینستاگرامی در خصوص آموزش حرکات فول‌بادی وجود دارد. اما هم‌ورزشی به شما پیشنهاد می‌کند که از مربیان آنلاین برای انجام حرکات کمک بگیرید زیرا ممکن زوایا را صحیح انجام ندهید و دچار آسیب شوید.

مصرف ویتامین D را جدی بگیرید!

به خاطر قرنطینه و ترس افراد از بیرون آمدن از خانه، بیشتر افراد در اثر عدم قرارگیری در نور خورشید دچار کمبود ویتامین D شده‌اند. این ویتامین به وفور در داروخانه‌ها با دوزهای روزانه، هفتگی و ماهانه یافت می‌شود. هم‌چنین مواد غذایی و اکثر ریزمغذی‌ها دارای ویتامین D هستند. قارچ،تخم‌مرغ، لوبیا سبز، پنیر، حبوبات و غلات، انواع غذاهای دریایی مثل ماهی سالمون و ساردین و تن ماهی دارای ویتامین D  هستند. دریافت ویتامین D از آن رو مهم است که ویتامین مادر در بدن محسوب می‌شود. یعنی در اثر کمبود ویتامین D ، بقیه ویتامین‌ها جذب بدن نمی‌شوند زیرا یکی از وظایف مهم ویتامین D جذب ویتامین‌ در بدن  است.

ویتامین دی

کلام آخر

ویروس کرونا زندگی همه افراد جهان را دگرگون کرده است. اما با تغییر سبک زندگی، ورزش و تحرک، حفظ آرامش و دوری از منفی‌بافی و تغذیه سالم می‌توانیم به زندگی عادی خود ادامه دهیم. در ادامه این مطلب به تغذیه در دوران کرونا می‌پردازیم و باز هم تکنیک‌های کاربردی انجام فعالیت‌های ورزشی را به شما خواهیم گفت. مصرف ویتامین D از آن‌جایی که بسیار مهم بود در این مطلب آوردیم تا از اهمیت تامین آن در بدن بیشتر آگاه شوید.

با هم‌ورزشی همراه باشید.

نویسنده : هستی مرامی

توسط تیم محتوای هم ورزشی -

About the author

تیم محتوای هم ورزشی

Leave a Comment

حقوق سایت هم ورزشی محفوظ می‌باشد.
از ورزش لذت ببرید

دانلود اپلیکیشن