ایدز و ورزش، دوست یا دشمن؟

ایدز

ایدز و ورزش، دوست یا دشمن؟

“ایدز” یا “HIV”، تا به حال این اسم‌ها به گوش همه ما خورده است. ایدز ویروسی است که بدن را در مقابل میکروب‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و … آسیب‌پذیر می‌کند. کلمه HIV مخفف Hman Immuno-deficiency Virus است؛ به معنای ویروس نقص ایمنی انسان.

بدن‌های مبتلا به ویروس ایدز در مقابل عفونت‌ها و خودایمنی‌های بدن نسبت به بدن‌های سالم ضعیف‌تر هستند. پزشکان نکته‌هایی را برای بهبود وضعیت و افزایش ایمنی بدن مبتلایان توصیه می‌کنند؛ از جمله انجام تمرین‌های ورزشی که باعث کاهش پیشرفت بیماری و تقویت عملکرد ایمنی بدن می‌شود و همینطور تغذیه مناسب که باعث کاهش علائم بیماری و افزایش کیفیت زندگی می‌شود.

آیا راه درمانی وجود دارد؟

ایدز

 

با توجه به تحقیقات اخیر، بیماری ایدز راه درمان قطعی ندارد اما با راه‌هایی قابل کنترل است و می‌توان پیشرفت بیماری را به تعویق انداخت؛ مانند دارو درمانی و ورزش درمانی که به داروهایی از قبیل آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدویروسی مانند دیدانوزین‌، استاوودین‌، زالسی‌ تابین‌، زیدوودین‌ و طرح‌های متعددی مانند خارج ساختن ویروس ایدز از DNA سلول‌های انسانی و هدف قرار دادن آن‌ها با سیستم ایمنی بدن، می‌توان اشاره کرد.

هنوز هیچ واکسنی برای پیشگیری از آن کشف نشده است اما تحقیقات برای ساختن واکسن ادامه دارد.

راه‌های انتقال ویروس ایدز:

 

این بیماری اکتسابی است و جزو بیماری‌های ژنتیک به شمار نمی آید. ایدز از طریق تزریق سرنگ آلوده، ارتباط جنسی، تزریق فرآورده‌های خونی آلوده و مواجه با خون افراد آلوده و در موارد محدودی انتقال از مادر به جنین رواج یافته است. ویروس ایدز از طریق تماس‌های معمولی و عادی مثل دست‌دادن، بغل‌گرفتن، بوسیدن صورت، از یک ظرف مشترک غذا خوردن، مسافرت کردن، استفاده از مکان‌های ورزشی عمومی و توالت عمومی و… منتقل نمی‌شود.

 

چگونه تشخیص دهیم مبتلا به ایدز شده‌ایم؟

 

ساده‌ترین راه تشخیص این بیماری با آزمایش خون امکان‌پذیر است و تقریباً همه آزمایشگاه‌ها این آزمایش را انجام می‌دهند و همچنین در کلینیک‌های بیماری‌های خاص بعد از مشاوره در صورت لزوم انجام آزمایش رایگان است و نتیجه این آزمایش به صورت محرمانه به خود شخص داده می‌شود.

چرا به مبتلایان، فعالیت‌های ورزشی پیشنهاد می‌شود؟

ورزش و ایدز

فعالیت‌های ورزشی باعث کندشدن روند بیماری و کاهش آسیب این ویروس به بدن می‌شود. به مبتلایان این ویروس پیشنهاد می‌شود در جمع‌های ورزشی حضور یابند و مانند افراد دیگر به خود حق زندگی کردن بدهند؛ در نتیجه افراد مبتلا با فعالیت بدنی و ورود به جامعه، می‌توانند درک مناسبی از بیماری به افراد دیگر بدهند و نظرات منفی افراد را تغییر دهند و با یک دیگر تعامل داشته باشند و از لحاظ روحی به بهبود بیماری کمک می شود.

حال با یک‌دیگر ببینیم ورزش در برابر ابتلا به چه مشکلاتی بدن بیمار را مقاوم می‌‍کند.

اثر‌های فیزیولوژیکی مفید ورزش در بیماری ایدز

  1. ورزش در برابر افزایش قندخون و مقاومت بدن در برابر انسولین به علت مصرف داروهای ضدویروس مبتلایان ایدز مقاومت می‌کند.
  2. ورزش‌های هوازی روزانه ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را در فرد مبتلا کاهش می‌دهد.
  3. با ورزش و تقویت بافت استخوان از پوکی استخوانی که به علت مصرف داروها ایجاد خواهد شد، جلوگیری می‌شود.
  4. ورزش‌های سبک و هوازی کمک می‌کنند تا سندرم تحلیل عضله و چربی مبتلایان ایدز کاهش پیدا کند.
  5. ورزش باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن و در نتیجه تسریع بهبود بیماران خواهد شد.
  6. تمرینات، بافت لاغر شده و قدرت عضلات را افزایش می‌دهند.

ایدز و جهان

حالا ببینیم چه تمریناتی مفیدتر هستند؟

فعالیت‌های هوازی مانند شنا، کوه‌نوردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا ورزش‌های مقاومتی مثل تمرین با دمبل و هم‌چنین ورزش یوگا، می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

 

مبتلایان به ایدز چه ورزش‌هایی را نباید انجام دهند؟

ایدز

با توجه به تست آمادگی ورزشی مبتلایان به این ویروس، نتیجه تست آن‌ها با غیر مبتلایان تفاوتی ندارد اما درکل، آمادگی آن‌ها باید توسط پزشک‌شان بررسی شود و تست آمادگی قلبی و تنفسی و آمادگی عضلانی را انجام دهند و هم‌چنین بررسی مداوم عملکرد آن‌ها مانند قدرت‌بدنی و تحمل خستگی و عملکرد‌ گوارشی و غیره باعث بهبود در روند سلامتی خواهد شد.

تحقیقی که ثابت می کند ورزش بر کنترل ایدز تاثیر دارد

در مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشی با نام “بررسی اثر چهار ماه تمرین مقاومتی و انجام فعالیت‌های ورزشی تفریحی بر CD۴، ترکیب‌بدنی و وضعیت روحی_روانی مردان مبتلا به ایدز در باشگاه یاران مثبت تهران” بوده است. در این پژوهش افرادی که روی آن‌ها تحقیق صورت گرفته بر سه گروه تقسیم شدند. گروه اول مشغول ورزش‌های مقاومتی با کش‌های تراباند شدند و گروه دوم پیشنهادات تغذیه و ورزشی دریافت کردند و ورزش‌های سبک مانند پینگ‌پونگ و پرتاب دارت انجام دادند و گروه سوم تغییری در برنامه زندگی خود ایجاد نکردند و به روال زندگی خود ادامه دادند.

نتایج این پژوهش

سطح ایمنی بدن گروه اول که ورزش‌های مقاومتی انجام می‌دادند، افزایش داشته و ترکیب‌بدنی آن‌ها نیز بهبود یافته است. گروه دوم که ورزش‌های سبک انجام می‌دادند و پیشنهادات تغذیه و ورزشی می‌گرفتند هم تغییرات مثبتی مانند افزایش سطح ایمنی داشته‌اند و در گروه سوم که تغییری در روند زندگی‌شان نداده بودند سطح ایمنی پایین‌تری نسبت به قبل مشاهده شده است.

این پژوهش نشان داد ورزش می‌تواند در عملکرد سیستم دفاعی مبتلایان به ایدز تاثیر مثبت داشته باشد و سطح کیفیت زندگی آن‌ها را بالا ببرد.

 

ارتباط تغذیه و  ایدز

ایدز و تغذیه

تغذیه‌ ی مناسب، با مشکلاتی که ویروس ایدز برای بدن به وجود می‌آورد، مقابله می‌کند و به بهبود روند بیماری و افزایش سیستم ایمنی بدن و در کل به افزایش کیفیت زندگی بیمار کمک می‌کند.

مواد غذایی که پزشکان توصیه می‌کنند را بدانیم:

  1. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین راه مقابله با تضعیف عملکرد سیستم ایمنی است، که در میوه‌ها، سبزیجات‌رنگی، چای سبز، شکلات و دیگر موادغذایی یافت می‌شود.
  2. غذاهایی که دارای پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی و مرغ و حبوبات باشد.
  3. موادغذایی دارای فیبر، باعث جذب بهتر ویتامین غذاها می‌شود و با اسهال که مشکل رایج مبتلایان است مقابله می‌کند؛ مانند آجیل و غلات.
  4. به علت کم‌اشتهایی و لاغری مفرط مبتلایان، غذاهایی که باعث افزایش اشتها شوند بسیار مفید هستند؛ مانند شلغم پخته و هویج و ترب و …
  5. مصرف امگا ۳ هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌رساند که در ماهی یافت می‌شود.

نویسنده:سارینا جلالی

پشنهاد همورزشی برای مطالعه بیشتر

نکاتی در خصوص لوازم یوگا

آیا ورزش پیلاتس همان یوگا است؟

 

 

توسط تیم محتوای هم ورزشی -

About the author

تیم محتوای هم ورزشی

Leave a Comment

حقوق سایت هم ورزشی محفوظ می‌باشد.
از ورزش لذت ببرید

دانلود اپلیکیشن