ورزش برای نوجوانان

نوجوان

ورزش برای نوجوانان

دوم جولای، روز جهانی نوجوان نام‌گذاری می‌شود.

سن دوره نوجوانی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ اما به‌طور میانگین، از سن ۱۲ تا ۱۹ سالگی را دوره نوجوانی می‌نامند.

انجام فعالیت‌های ورزشی برای نوجوانان بسیار مهم است؛ فواید روحی، جسمی و اجتماعی مهمی از نظر بهداشت و سلامت دربر دارد. افرادی که در نوجوانی ورزش می‎کنند در دوران بزرگ‌سالی هم به ورزش عادت پیدا می‌کنند و دچار مشکلاتی از قبیل ستون فقرات و پوکی استخوان نمی‌شوند وکنترل وزن نیز برای آن‌ها آسان می‌شود.

دوره‌ی نوجوانی از لحاظ روحی با دوره‌های سنی دیگر متفاوت‌ است؛ نوجوانان به توجه و مراقبت زیادی از سوی هم‌سالان و خانواده نیاز دارند.

فعالیت‌های ورزشی فردی و گروهی می‌تواند به این موضوع کمک زیادی کند و باعث تقویت روحیه و اعتماد به نفس آن‌ها شود.

 

نوجوان

تاثیر ورزش بر نوجوانان

فعالیت‌های ورزشی بر رشد جسمی و حال روحی نوجوانان تاثیر مثبت می‌گذارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل نوسانات خلقی می‌شود.

 تاثیرات جسمی

ورزش تاثیر مثبتی بر رشد قد در فرآیند بلوغ و رسیدن به وزن مناسب نوجوانان می‌گذارد و باعث افزایش توان بدن و قدرت عضلانی و استقامت بدن می‌شود و از بلوغ زودرس به خصوص در دختران جلوگیری می‌کند.

 تاثیر روحی

ورزش باعث از بین رفتن اضطراب و بهبود روحیه، تمرکز و خلاقیت می‌شود. توانایی هوش اجتماعی با ورزش‌های گروهی تقویت می‌شود؛ این توانایی در فعالیت‌های اجتماعی، پیداکردن دوستان جدید، کشف علایق و انتخاب راه صحیح به نوجوانان کمک می‌کند و کسب موفقیت و کنار آمدن با شکست را هم به آن‌ها می‌آموزد.

نوجوان و ورزش

چه ورزش‌هایی برای نوجوانان مناسب‌تر است؟

همه‌ی ورزش‌ها برای این دوره سنی مناسب هستند و باید با توجه به سلامت بدن و علاقه فرد انتخاب شود. اما در کل فعالیت‌هایی که بر رشد بیولوژیک نوجوانان تاثیر مثبت می‌گذارد و نوجوانان را به ورزش جذب می‌کند، تاثیر بیشتری در انگیزه نوجوانان ایجاد می‌کند؛ مانند ورزش‌های همراه با بازی و یا ورزش‌هایی که قدرت جسمی و ذهنی نوجوانان را به چالش بکشد.

حال با یکدیگر به بررسی ورزش‌های هوازی و قدرتی مناسب نوجوانان می‌پردازیم.

ورزش‌های هوازی باعث تقویت قلب و دستگاه گردش خون می‌شود؛ مانند دویدن آرام، دوچرخه‌سواری، شنا و…

ورزش‌های قدرتی استخوان‌ها و عضلات را تقویت می‌کند؛ مانند تمرین با کش‌های ورزشی، صخره‌نوردی، یوگا و …

ورزش‌هایی که به نوجوانان توصیه نمی‌شود

ورزش‌هایی مانند بدن‌سازی و وزنه‌برداری که روی ماهیچه‌ها، عضلات و مفاصل به طور مستقیم فشار سنگین وارد می‌کند، به علت تاثیر منفی که بر غضروف‌های انتهای ماهیچه و مفاصل می‌گذارد، برای نوجوانان پیش از سن بلوغ آسیب‌زا است و باعث تحلیل روند رشد می‌شود.

نوجوان و ورزش

تغذیه‌ی نوجوانان

بدن نوجوانان در دوره بلوغ به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح به ویژه آهن، ید، کلسیم و روی نیاز اساسی دارد.

مصرف پروتئین حیوانی و گیاهی روزانه ۴۵ تا ۷۵ گرم برای نوجوان لازم است و ویتامین‌ها و املاح معدنی که با مصرف سبزیجات و انواع میوه تأمین می‌شود.

پسران با ورود به دوران بلوغ و رشد سریع ماهیچه‌ها به ۲۰ درصد آهن بیش‌تر و دختران با شروع دوران ماهانه به حدود ۳۳ درصد آهن بیش‌تر نیاز دارند.

نوجوانان ورزش‌کار به علت مصرف انرژی بالاتر باید كالری بیشتری دریافت کنند و در نتیجه سوخت و ساز مناسب‌تر و رشد سالم‌تری خواهند داشت.

نوجوان

مشکل افزایش وزن در نوجوانی

طبق پژوهش‌ها نوجوان‌هایی که اضافه وزن دارند ۷۰ درصد بیش‌تر نسبت به هم‌سن‌هایشان احتمال اضافه وزن در بزرگ‌سالی را دارند. محققان دلیل اصلی اضافه وزن در دوران نوجوانی را انجام ندادن فعالیت‌های بدنی و تغذیه‌ی نامناسب می‌دانند؛ البته دوران نوجوانی به علت رشد جسمی، زمان مناسبی برای انجام ورزش‌های شدید و رژیم‌های غذایی لاغری نیست اما فعالیت‌های بدنی سبک و منظم می‌تواند راه‌حل افزایش وزن در این دوران باشد.

 

تاثیر ورزش بر رشد قد

رشد قد دختران در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی و پسرها تقریبا در ۱۸ سالگی پایان می‌یابد ولی از این سن به بعد رشد قدی به صورت ناچیزی انجام می‌شود که مربوط به دراز شدن طول ستون مهره‌ها است. در صورت نداشتن فعالیت بدنی، رشد استخوان‌ها کاهش می‌یابد.

نوجوانان و ورزش

تحقیقاتی که اهمیت ورزش در دوران نوجوانی را ثابت می‌کند

  • در آزمایشات ثابت شده است که نظم ضربان قلب نوجوانانی که فعالیت بدنی دارند بهتر از آن‌هایی است که فعالیت بدنی انجام نمی‌دهند.
  • با فعالیت‌های ورزشی ویتامین‌ها و املاح مواد غذایی مصرفی بهتر جذب بدن می‌شوند.
  • بدن انسان برعکس ماشین است و بر اثر فعالیت انرژی بیش‌تری به‌دست می‌آورد.
  • تحقیقات نشان داده است که به طور میانگین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ورزش برای سه تا چهار روز در هفته کمک می‌کند که نوجوانان خواب آسان‌تری داشته باشند و در نتیجه حال روحی و وضعیت تحصیلی آن‌ها بهتر باشد.
  • تحقیقات بسیاری نشان داده است که نوجوانانی که روی قاعده‌ای منظم ورزش می‌کنند قدرت تمرکز بهتری دارند که باعث پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌شود.

تیم هم‌ورزشی، فرا رسیدن روز جهانی نوجوان را به شما تبریک می‌گوید.

نویسنده:سارینا جلالی

همچنین پیشنهاد میشود مطالب زیر را بخوانید:

اهمیت تغذیه در میان‌سالی

۱۰ اشتباه رایج در بدنسازی آقایان

توسط تیم محتوای هم ورزشی -

About the author

تیم محتوای هم ورزشی

Leave a Comment

حقوق سایت هم ورزشی محفوظ می‌باشد.
از ورزش لذت ببرید

دانلود اپلیکیشن