ورزش در روزهای کرونا

کرونا

ورزش در روزهای کرونا

در این روزهای کرونایی که همه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، ورزش کمک فراوانی به حفظ سلامت روح و جسم ما می‌کند.

شیوع ویروس کرونا تمام زیر و بم زندگی جوامع مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده است، به شکلی که باعث شده عادت‌های خوب و مفید افراد که سال‌ها به آن خو کرده بودند را دچار تغییر و تحول کند. مسلماً بحران کرونا در ورزش یک موضوع حیاتی در زندگی بشر امروز است. در این روزها کسانی که به ورزش روی آورده‌‌اند فقط کافی است طرز فکر خود را کمی تغییر بدهند و به بهترین شکل تمرینات ورزشی را در خانه انجام دهند. ایده ورزش در خانه هم برای فرد هم برای جامعه فایده بخش است. اگر افراد با دید مثبت‌تری به موضوع نگاه کنند به فواید ورزش در خانه پی خواهند برد؛ همانند:

١. صرفه‌جویی در وقت

۲ .رعایت کردن بهداشت فردی

٣. ماندن در خانه و پایین آمدن ریسک ابتلا به کرونا

۴. تجربه ورزش کردن در کنار خانواده

۵. تعیین نکردن وقت خاصی برای ورزش کردن برخلاف اینکه ساعت مشخصی باید به مراکز ورزشی رفت

۶. با ورزش در خانه یاد میگیریم با کمترین امکانات یا نبود آن‌ها حرکات ورزشی را انجام بدهیم و به بدن سلامتی هدیه کنیم

کرونا

این روزها با ویروسی به اسم کوئید ۱۹ باید زندگی روزمره خود را بگذرانیم، پس باید ورزش در خانه را جزء برنامه‌های روزمره خود قرار دهیم. حتی در صورت باز شدن باشگاه‌ها این موضوع برای قشری از جامعه از جمله سالمندان که توان حضور در باشگاه‌های ورزشی را ندارند کاربرد خواهد داشت.

کرونا و روان

ابهام درباره ویروس کرونا و همین‌طور ترس و اضطراب و نداشتن اطمینان طولانی مدت از آن، تاثیرات منفی روی ذهن افراد می‌گذارد. در جوامع مختلف علائم افسردگی و اضطراب بسیاری دیده می‌شود. با حل نشدن این موضوع، این وضعیت نه تنها کم نمی‌شود بلکه بیشتر هم می‌شود. اثرات ترس ناشی از کرونا و پیامدهای آن در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود، زن‌ها بیشتر از مردها علائم افسردگی و اضطراب از خود نشان می‌دهند. بیماری‌های روحی و روانی را نمی‌توانیم به راحتی شناسایی کنیم اما افسردگی تقریباً علائم واضحی دارد.

علائم روحی دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشید:

۱.فرد دائما احساس غمگین بودن و تهی بودن می‌کند، احساس خستگی دائم دارد و انجام وظایف روزمره به نظر او سخت می‌رسد و دارای اختلال خواب است و در موارد شدیدتر فرد به سراغ خودکشی می‌رود.

۲. در برابر یک موضوع حاد، ترس واکنشی کاملاً طبیعی است ولی اگر ترس به صورت مزمن باشد فرد را به سمت اضطراب و افسردگی و افکار خودکشی می‌کشاند. زودرنج، عصبی، درمانده و از نظر احساسی فرد به هم ریخته می شود.

۳.در خانه ماندن به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی ویروس کرونا، باعث به هم ریختن الگوی خواب و مصرف انرژی بدن شده، همین سلامت روان را تهدید می کند و همچنین فاصله گذاری اجتماعی موجب دور ماندن افراد از یکدیگر شده است و افراد را گرفتار افسردگی کرده است.

آمار کرونا

برای جلوگیری از افسردگی چه باید بکنیم:

۱. حدس و گمان می‌تواند اضطراب را بیشتر کند، از آن دوری کنیم.

۲. برای آرامش از تکنیک‌های مدیریت استرس مثل یوگا، مدیتیشن و تای چی استفاده کنیم.

۳. انجام نرمش‌های ساده باعث افزایش سطح هورمون اندروفین و سروتین می‌شود که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشیم .

۴. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشیم.

۵.ازعادت‌های پر خطر که در درازمدت مضر هستند همانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنیم.

کرونا

۶. به طور مرتب و منظم ورزش کنیم.به چند مورد از فواید ورزش کردن اشاره می‌کنیم:

_ورزش به طور روزانه به کیفیت خواب و کنترل احساسات کمک می‌کند.

_ باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود.

_باعث دوری از افکار منفی و تلاش کردن برای تجربه‌های جدید می‌‌شود.

_ ورزش و انجام حرکات ورزشی موجب رهایی از ناامیدی می‌شود.

۷. دوری از افکار منفی با شیوه‌های مناسب.

۸. یادداشت احساسات مانند نوشتن خاطرات روزانه.

۹ مراقبت از سلامت روح و جسم خود.

۱۰ کنترل عادات خواب.

کرونا در ایران

کرونا، ورزش و خانه

از نشستن طولانی مدت دوری کنیم چه برای کار، مطالعه، تماشای تلویزیون یا بازی با گوشی و کامپیوتر، برای کمتر نشستن بهتر است هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنیم، به این شیوه که به سادگی بلند شویم و حرکات کششی انجام بدهیم یا در خانه راه برویم یا از پله ها بالا پایین برویم. همین‌طور برنامه روزانه منظمی برای فعالیت‌های بدنی خودمان داشته باشیم، با پیوستن به کلاس‌های آنلاین و تنظیم زمان برای اینکه با دوستان‌مان به صورت آنلاین فعالیت داشته باشیم. داشتن زمان مشخص برای فعالیت‌های ورزشی به ما کمک می‌کند تا مطمئن بشویم هر روز فعالیتی برای انجام دادن داریم، یادداشت کردن زمان مورد نظر به ما در یادآوری کمک خواهد کرد. پایبندی به برنامه، به ما در داشتن روتین منظم و روش های جدید کار کردن، مطالعه و زندگی خانوادگی که به علت کرونا محدود شده است کمک می‌کند.

در کنار خانواده و دوستان‌مان فعال باشیم، به این دلیل که ارتباط با دیگران به ما در خانه و جاهای دیگر کمک می‌کند.

برنامه‌ریزی کنیم برای فعال بودن با کودکان همانند: بازی‌های فعال در خانه، پیاده‌روی و دوچرخه سواری در پارک‌ها، همه این‌ها می‌توانند راهی برای آرامش در کنار خانواده باشند.

برای فعال بودن هدف تعیین کنیم از هر عضوی از خانواده بخواهیم هدف‌های خودش را انتخاب کند و اهدافی که کمی چالش‌برانگیز است را به کمک خانواده انجام بدهیم و پیشرفت‌های خودمان  را به صورت هفتگی ثبت کنیم و به خاطر پیشرفت‌هایمان به خودمون هدیه بدهیم.

 

فعالیت‌های ورزشی که در این روزهای کرونایی می‌توانیم در خانه انجام بدهیم:

 

۱- پوش آپ از زانو

کرونا و ورزشی

 

٢-چمباتمه نشستن

ورزش

۳- حرکت پروانه

کرونا

۴-بالا بردن دست و پای مخالف

کرونا

۵-ضربه زدن به اطراف

ورزش و کرونا

۶-پل زدن با آرنج یا تخته

پل زدن با آرنج یا تخته

٧-پرس سینه ایستاده با طناب

پرس سینه ایستاده با طناب

٨-حرکت اسکوات از روی طناب محکم شده

کرونا

٩-طناب زدن ،پروانه

کرونا

١٠-کشش طناب به پایین با طناب

کشش طناب به پایین با طناب

١١-راه رفتن با پاهای بسته شده با طناب

ورزش

١٢-بالا بردن باسن در حرکت تخته

ورزش برای کرونا

راه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی

  1. استرس خودمان را مدیریت کنیم.
  2. ورزش کنیم.
  3. رژیم غذایی متعادل داشته باشیم(میوه و سبزیجات بخوریم) .
  4. سیگار نکشیم.
  5. به اندازه کافی بخوابیم.
  6. سطح ویتامین D بدن خودمان را بررسی کنیم.
  7. از مصرف الکل خودداری کنیم.

در این روزهای کرونایی با «هم ورزشی» همراه باشید.

نویسنده: مهدیه مرتضوی

بیشتر بخوانید:

ورزش و کرونا

توسط تیم محتوای هم ورزشی -

About the author

تیم محتوای هم ورزشی

Leave a Comment

حقوق سایت هم ورزشی محفوظ می‌باشد.
از ورزش لذت ببرید

دانلود اپلیکیشن